Aktuality

Jak snížit administrativu v zubní ordinaci a získat 9 dní navíc

Autor článku:
Autor článku:

Zní vám takový nadpis lákavě? Čas je v současné napjaté době to nejdůležitější s čím pracujeme nejenom v pracovním životě, ale i v tom soukromém. A když nám někdo nabízí, že znenadání získám o 9 dní navíc, tak to už možná stojí za přečtení a úvahu.

Přetížení zubních lékařů a byrokracie

Na začátek mi, prosím, dovolte shrnout fakt, který dobře všichni známe: Téměř všichni zubní lékaři v ČR mají společného činitele, a tím je přetíženost. Povolání zubního lékaře je psychicky i fyzicky velmi náročné zaměstnání a do toho přichází negativní faktor generačního odchodu některých zubních lékařů do starobního důchodu, špatná geografická penetrace vzniku nových zubních praxí a následné rozdělení pacientů, kteří často nemají zajištěnu odpovídající péči.

Prakticky všichni zubní lékaři mají plné stavy a až na výjimky nepřijímají nové pacienty. Není to však způsobeno tím, že by nechtěli ošetřovat další pacienty, ale z kapacitních důvodů to již není možné, přičemž hlavním problémem je čas, který musí vynaložit na péči o stávající pacienty a pak (a to hlavně) jsou zatíženi přemírou ostatní administrativy. Touto administrativou mám na mysli tzv. „papírování“, tedy to, co nesouvisí přímo s pacientem, ale na základě zákonné a platné legislativy je každý zubní lékař povinen provádět. Následně je vše kontrolováno orgány státní a veřejné správy. V několika případech dokonce již došlo k uložení vysokých sankcí.

Legislativa jako skrytý žrout času

Legislativa, která se váže např. k léčivým přípravkům, zdravotnickým prostředkům, odpadům je velmi složitá a zákonodárci při vytváření nemysleli na fakt, že jsou zdravotnická zařízení i menšího rozsahu, které budou mít velký „problém“ při jejím dodržování.

Na všech seminářích (na kterých mám tu čest přednášet) vysvětlujeme zubním lékařům, aby na tento nepříjemný fakt pohlíželi prismatem, že i oni „holt“ musí chtít podnikat plně v souladu s platnou legislativou (jako činí i ostatní profese, byť často s mnohem jednodušší legislativou). Sankce a represe ze strany dozorových orgánů zde hrají sekundární roli a neměly by být tím hlavním důvodem k rozhodnutí dát si věci do pořádku.

Administrativu spojenou s léčivy lze vyřešit zavedením správné evidence léčiv v ordinaci.

Byrokracie jako překážka rozvoje

Právě tato administrativa má zásadní vinu na tom, že čas, který by jinak mohl být vynaložen na péči o pacienty (či další vzdělávání v oboru) – je „investován“ do byrokracie. Při své práci se zubními lékaři jsem poznal, že se s tímto problémem potýkají naprosto všichni!

Větší zubní praxe si stále častěji zřizují pozici Office Managera, který se zabývá právě touto problematikou s cílem, aby se zubní lékaři mohli věnovat pouze své práci a péči o pacienty. Přesto i jim se ne zcela daří se s tímto uspokojivě vyrovnat, a často se při provozu dopustí mnoha chyb a nedostatků. Avšak mnohem větší problém mají praxe menší (běžné) – kdy se jedná o samostatného zubního lékaře, který má k ruce sestru (a v lepším případě dentální hygienistku).

Administrativa jako důvod k vyhoření

Nedávno jsem studoval odborné průzkumy, které jasně a prokazatelně ukázaly, že podíl administrativy leckde tvoří již bezmála 50 % efektivního času práce zubního lékaře a jedná se o faktor, který nejvíce lékaře vede k předčasným úvahám k odchodu do starobního důchodu a také dlouhodobě přispívá k demotivaci, nezájmu o další vzdělávání, o rozvoj … má přímý negativní dopad na péči o pacienty.

Jak z toho ven?

Řešení se nabízí v podstatě pouze dvě: Buď se věci začne věnovat přímo sám zubní lékař (či jím pověřený zaměstnanec) nebo řešení ponechá na odborné konzultační firmě, která se na tuto oblast zaměřuje. Naše společnost má již více, jak 10 let zkušeností s danou problematikou, cíleně se specializujeme na privátní stomatologii a v oboru zavedení „řízených dokumentů“ se aktivně pohybujeme několik posledních let.

Co obnáší naše spolupráce?

Naše práce spočívá v tom, že přistupujeme ke každému klientovi individuálně s cílem, abychom vyřešili právě jeho situaci. Nejdříve provádíme ISA – interní stomatologický audit, což nám určí stav dokumentů na konkrétním pracovišti (ihned tedy víme, na co je potřeba se zaměřit).

Necháme se úředně zplnomocnit a sami započneme jednání s úřady, od kterých si necháme vystavit příslušná povolení a vyjádření. Při jednáních s nimi máme už praxi a nutno podotknout, že s nimi máme spíše pozitivní zkušenosti.

Co klient získá?

Výsledkem naší práce je (znovu)předání všech patřičných dokumentů, které se váží k provozu zubní praxe. Vše ve formě oborově zatříděných šanonů, které jsou rozděleny dle „resortů“. Část dokumentace je předávána i elektronicky.

Klienta i jeho tým proškolíme, upozorníme na časté chyby, vysvětlíme nové procesy. Počáteční zdání „více byrokracie“ rychle mizí – procesy se zefektivní a většina našich klientů nakonec zažívá pocit úlevy a „svobody“.

Jak získat 9 dní navíc?

Z našich analýz a zpětné vazby od klientů plyne, že zavedením řízené dokumentace ušetří průměrná praxe 9 pracovních dní ročně – čas, který by strávila vlastním zaváděním a údržbou systému. Pokud věnujete tento čas pacientům, přinese to i finanční přínos cca 125 000 Kč ročně.

Garance a další výhody

Standardní součástí naší spolupráce je roční garance – pokud by sankce vznikla kvůli naší dokumentaci, pokutu uhradíme. Zajišťujeme i aktualizace dle změn legislativy a automatická upozornění na termíny kontrol, BTK, školení aj.

Součástí správně vedené agendy je také BOZP ve zdravotnictví, kterou pomáháme nastavit a udržovat.

Závěrem

Velmi nás těší, že naše služba je mezi odbornou veřejností vnímána jako přínosná. Chcete si sami udělat názor nebo ušetřit 9 dní na smysluplnější věci? Ozvěte se nám – rádi vám pomůžeme.

Administrativa ordinaceEfektivita provozuŘízená dokumentace ordinace

Mohlo by vás zajímat

Úřední agenda zubních ordinací: rozhovor s ředitelem Med Protect

Problém tzv. „papírování“ řeší každé dentální pracoviště bez ohledu na jeho velikost. Úředně vyžadovaná dokumentace je složitá oblast a při…
Nebezpečný odpad v zubní ordinaci

Nebezpečný odpad a jeho dopad na zubní ordinaci

V principu se vytváří odpad tzv. komunální a dále nebezpečný, na který se v tomto článku podrobněji zaměříme.

Dokumentační agenda léčiv není složitá

Léčivé přípravky, nebo chcete-li léčiva, jsou v zubních ordinacích společně se zdravotnickými prostředky nejvíce zanedbanou agendou, se kterou se v…

Naše poradna
pod jednou střechou

Pravidelná porce novinek,
o kterých byste měli vědět.